شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

مجموعه ای از اشعار محلی مازندرانی و شعر بی نقطه و امیری و طالبا و همچنین اصطلاحات و گویش های شیرین مازندرانی
شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

مجموعه ای از اشعار محلی مازندرانی و شعر بی نقطه و امیری و طالبا و همچنین اصطلاحات و گویش های شیرین مازندرانی

ته روز و جشن و ماری ی بلاره (شعر مازندرانی به مناسبت روز زن و مادر)

 

ته روز و جشن و ماری ی بلاره ...

Te roz o jashn o mari ye belareh

 

تــه روز و جشن و ماری ی بـلاره

Te roz o jashn o mari ye belareh

تــه خنـده  تــه خشالی ی بـلاره

Te khandeh te kheshhaliye belareh

تــه وسه نــوم بهیته روز مــــادر

Te vese nom bahiteh roze mader

خنه سر چکـه ، شادی ی بــلاره

Kheneh sar chakeh shadi ye belareh


ته دل خش و  ته تن باشه سلامت

Te del khesh o te tan bashe selamet

مــــوارک ، دسه جمی ی بـلاره

Mevarek dase jami ye belareh

تــه زحمت هنتا هسه مره حــالی

Te zahmet hanta hase mere hali

صـــواحــی ، پینمازی ی بـلاره

Sevahi pinemazi ye belareh

خــونسی ، لالا  لالا خـو بورم من

Khonesi lala lala kho borem men

نصفه شــو تا صـواحـی ی بلاره

Nesfesho ta sevahi ye belareh

بساتــی بـا نــداشتی زندگی تو

Besati ba nedashti zendegi to

ناختـی ، پلــی پلــی ی بـلاره

Nakheti pali pali ye belareh

تـه سر بار لگـن ، سرپیته پـارچه

Te sar bare lagen sar piteh parcheh

تـه مومـله ، جیف خالی ی بلاره

Te momleh jife khali ye belareh

مـه یاده ، پیته چـادر تـه کمر سر

Me yadeh pite chader te kamer sar

وجین و دشت و سبزی ی بـلاره

Vejin o dasht o sabzi ye belareh

خنـه کـار و تـو صحـراره قراری

Kheneh kar o to sahrareh gherari

تـه وشنـا ، تشنـا گلــی ی بـلاره

Te veshna teshna gali ye belareh

ته حرف و ته زمرجا بیمه من گد

Te harf o te zemer ja baymeh men gad

ته ساقـــه سر ناز نازی ی بـلاره

Te saghe sar naz nazi ye belareh

ته نوم  دکل ، مه کلـه یور نشونه

Te nom dakkel me kaleh yor nashoneh

فـــراوون کمبه شادی ی بـلاره

Feravon kembeh shadi ye belareh

موارک طاهری دارنه ،  اسا شعر

Mevarek taheri darneh esa shehr

گنـه مــادر تـه ماری ی بـلاره

Gene madder te mari ye belareh

***

ترجمه فارسی

مادرم روز مادر و جشن  و شادی و خنده های تو را من دوست می دارم.

 برای تو روزی به نام مادر نام گذاری شده است و در خانه جشن و شادی بر پا شده است.

همیشه سالم و تندرست باشی و همه ما این روز را به تو تبریک می گوییم.

زحمت ها و تلاش تو از صبح تا غروب  هنوز از ذهنم فراموش نشده است.

ازنیمه های شب تا صبح بیدار بودی و برایم لالایی می خوندی تا بخوابم.

با دار و ندار زندگی می ساختی و با سختی های زندگی خواب خوش نداشتی.

سبزی ها و محصولات کشاورزی را برای فروش به شهر می بردی و گاهی اوقات نسیه می کردی.

به یاد دارم با چادر کهنه ای که به کمر بسته بودی به وجین و کار مشغول بودی.

 هم در خانه کار میکردی و هم در بیرون از خانه و گاهی اوقات گرسنه و تشنه به خانه بر می گشتی.

تربیت و ادب را از تو من فرا گرفتم و در مواقع ناراحتی روی پاهات نوازشم می کردی.

یاد و خاطراتت هیچوقت از ذهن من بیرون نمی رود و از این بابت خیلی خوشحالم.

و اکنون طاهری هم روز مادر را به مادرش به زبان شعرتبریک می گوید.

***

میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا
نظرات 12 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:34 ب.ظ http://8103.blogfa.com/

سلام. ته خسته تن بلاره. عالی بود.

تنگسیری جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:41 ق.ظ http://www.tangsiri.blogsky.com/dailylink

سلام دوست عزیز
عالی بود
همیشه پر انرژی باشی

m شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:44 ق.ظ http://nicecomment.blogfa.com

سلام
چون مادرم در تاریخ 91/07/06 فوت کرد و مازندرانی بود من این متن را سرچ کردم اما من دنبال آهنگ این متن هستم که تا کنون پیدا نکردم
موفق باشید

m یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:10 ب.ظ http://nicecomment.blogfa.com

با سلام
شعرتون حرف نداشت

علی اصغر ریاحی نوری یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:05 ب.ظ http://www.mazarooni.blogfa.com

سلام جان برار تنی شعر ها حرف نارنه داداش کتارت یکیکه به منم سر بزن خوش حال میشم من شمارو لینکتون کردم شما هم اگه می شه منو با اسم دانلود آهنگ مازندرانی لینک کنید .
منتظر حضور گرم تون هستم
ته ارادت مند
نوری ریکا

صالح یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:34 ب.ظ http://mazandbam.ir

سلام . عالیه. من شمارو لینک کردم

هواداران مهندس پیکانی یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:21 ب.ظ http://mohandespeykani.blogfa.com/

حمایت از مهندس جوان بپدپی برای موفقیت در انتخابات شورای شهر بابل

مجتبی فاضل سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:20 ق.ظ http://zelfehena7.blogfa.com/

دایی حمزه عزیز سلام و درود ؛
امروز یکی از بچه ها این شعر رو کپی کرد و واسم نظر داد و منم دیگه متوجه نشدم که شعر جدیده و خوندم و انصافا که :شمه دست و ذهن رجنه با هم:

ضمنا آدرس وبم تغییر کرد
البت گویا براتون نظر گذاشتم زمانی بد بود براتون که داشتید میومدید بابل...
حالا بهانه اومدنم علاوه بر سر زدن اینه که
خانم حسین پور تو وبلاگ از ریشه تا همیشه
بنده ایشونو راهنمایی کردم تا از لینک هام برای نوشته هاش استفاده کنه که گویا براتون نظر داد و جوابتونو به ایشون دیدم .....
حالا ایشون ازم خواست که بپرسم از شما که آدرس انجمن نویسندگان بابل رو دارید یا باید جای خاصی بگرده ؟

(ضمنا این خانم از آشناهای مهدی بابانژاد پسر گلدسته خاله هست)برادرزاده خانمه مهدی هست!!
بامید دیدار ..یا حق

علی اصغر ریاحی نوری سه‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:46 ق.ظ http://www.mazarooni.blogfa.com

سلام جان برار منم شمارو لینک کردم ممنون از حضور تون دم شما گرم که منو لینک کردی
ته ارادت مند
نوری ریکا

baskerville چهارشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:39 ب.ظ http://karafarin1745.lxb.ir

hichi natomme barem mahshar bie
ame khavere m baii
mamnon

رضا شعبانی توری شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:49 ب.ظ http://babolonline.com

سلام بر دوست دیرین

این مطلب در سایت خبری ام درج شد

ممنون و ارادت

مهدی سه‌شنبه 11 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 03:04 ب.ظ

داداش سلام خسته نباشی ...
آقا این شعر هارو خودت میگی .... خیلی قشنگن .. در عین سادگی تاثیر گذاره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد