همکارانم را هرشب از شبکۀ یک ببینید.
این برنامه شامل مستندهای کوتاه در زمینۀ ادبیات،
موسیقی و هنرهای تجسمی است.
نخستین برنامه از این مجموعه که به مجموعه شعر
«گنجشک و جبرئیل» مرحوم سیدحسن حسینی
اختصاص دارد، امشب ساعت 7 و 50 دقیقه پخش
خواهد شد.
«چراکه نبودی» به ناشر سپرده شد
.
http://parsinews.ir/news/source/2b6b59bd88145d9f1cd18915431f35d3
.
اخبار و اطلاعات مربوط به این مجموعه را
در این وبلاگ پیگیری کنید
.
خبر را
کمی پیش از من شنیده بودند
و حالا به جستن جای خالی او
نگاهشان
داشت صورتم را شخم میزد
او
مرده بود
و داشتند قبرش را
توی صورت من میکندند.
دلتنگم و این درد کمی نیست
نگاهی به دلفینها در خوابهایم شنا میکنند/ از ساره دستاران
تاریکی کلاغ ها را می خورد
مروری بر «کلاغمرگی»/ سید احمد نادمی
شاعر، مرکز جهان است
خوانش شعری از مجموعه «کلاغمرگی»/ حمیدرضا شکارسری
راهرفتن روی خط زیبایی
نگاهی به مجموعه شعر «اتاق پرو» سروده مهدی اشرفی
نگاه بهروز آقاکندی به شعرهای لیلا کردبچه، به بهانۀ کلاغمرگی/ روزنامۀ آرمان ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
کردبچه ذاتا شاعر است
مصاحبۀ مهرداد نصرتی به بهانۀ کلاغمرگی، در روزنامۀ خورشید
http://www.khorshidnews.org/?mod=index&np=281&npp=19
به بهانۀ انتشار کلاغمرگی
چرا هرچه کانالهای این تلویزیون لعنتی را عوض میکنم
جنگ تمام نمیشود؟
و هرچه روی شیشهاش دستمال میکشم
رد اشک از صورت مادرانِ بیفرزند
پاک نمیشود
گناه ما چه بود؟
که تاوانش را هواپیماهای جنگی پسِمان دادند
و تانکهایی که نمیگذارند
این شامِ زهرماری از گلویمان پایین برود
تلویزیون را تو خاموش کن
با همین انگشتی که معلوم نیست فردا را
با کدام بهانه به ماشهای خواهد رساند
و جهان را از کدام زاویه به رگبار خواهد بست
این روزها
به تو هم شک میکنم
به خودم
و به این جعبۀ جادویی مسخره
که سعی میکند دردهایمان را
با مسکنهای نود قسمتی ناپدید کند.
از مجموعه «صدایم را از پرندههای مرده پس بگیر»
وبلاگ کلاغمـــــرگی به روز است
با لینک چند شعر از این مجموعه
یادداشتی از مجید کعب بر کلاغمرگی
یادداشتی بر یادداشت مجید کعب
نقد نسرین مکارمی بر کلاغمرگی
نگاه سید میثم حسینی به کلاغمرگی
نگاهی به مجموعه شعر «عاشقی با زبان دیپلماتیک» راضیه بهرامی/ در صفحه شعر روزنامه قدس
نگاهی به «کلاغمرگی»/ سید میثم حسینی
امروزِ ادبیات ایران، روز سختی است برای صاحبان قلم. دیگر کسی با داشتن کمی ذوق و شناخت عروض و قافیه نمیتواند همۀ مخاطبان، مخصوصاً شعر خوانان حرفهای را به خود جلب کند.
سهم من از نمایشگاه کتاب امسال، تعدادی کتاب شعر بود، که در بین آنها کتاب کلاغمرگی توجه من را به خود جلب کرد. کتابی که در آن، از پراکندهگویی و شاخ و برگ دهی برای بالابردنِ صفحات کتاب خبری نبود و یک زبان و یک زمان واحد در تمام کتاب قابل رؤیت است و در آن، ذهن مخاطب از پراکندگی و گسست در امان میماند. چیزی که در این کتاب کمتر به چشم میخورد هرج ومرج کلمات و تصاویر است ، تصاویری که شاید بار اصلی همبستگی طولی را در کتاب به دوش میکشند و اتفاقاً کردبچه ازپس این قضیه بخوبی برآمده است.میتوان در تمام شعرهای این کتاب پیوستگی طولی و عرضی، قطع به موقع این تصاویر، پیش از افتادن اتفاق را دید و در کل اثر شاهد یک واریاسیون به هنگام از کلمات هستیم.
در کتاب اول خانم کردبچه خیلی شاهد این اتفاق نبودیم؛ چیزی که به تعبیر بنده لنگرگاه یک شعر است و مخاطب بعد از یک سیر طولی، در یکجا ایست میکند و در آن نقطه به تمام شعر پی میبرد. جایی که مخاطب عام یا غیر حرفه ای شعر آن لذتی را که از شعر انتظار دارد را می برد و لبخندی از سر رضایت بر چهرهاش نقش میبندد. این اتفاق از نظر من رکن اساسی شعر امروز و یک تکنیک کاملاً حرفهای برای شعر است و باید این را پذیرفت که بدون تکنیک، شعر به همان چهار پارههای گفتم و گفتای قدیم بدل میشود.این تکنیک به خوبی در کلاغمرگی به چشم میخورد.
در شعر روایت، شاعر باید خیلی توانا باشد تا بتواند عمق را در شعر ایجاد کند؛ عمقی که میتواند نوعی تفاوت برای یک شاعر و همه شاعران روایت پرداز باشد. در فضای روایت بخاطر سیر معاصر آن، شاید وقتی بتوانیم عمق معانی را ایجاد کنیم که جریان سیال ذهن را هم در آن دخیل کنیم؛ جریان سیال ذهن در کتاب کلاغمرگی خیلی کمرنگ بود ولی شاعر توانسته بود با تصویر در تصویر کردن این عمق را در شعر ایجاد کند. تصاویری که گاهی حس توستالژی مخاطب را بر میانگیزد و این خود میتواند نقطه تکیه خوبی برای مخاطب عام باشد.
همچنین شعرها از بعد فرم و پایانبندی روند بسیار خوبی داشتند و شاید تنها ایرادی که میشود در این مقوله در مورد آن صحبت کرد به درازا کشیدن دوشعر از این کتاب است که در جایی خیلی خوب، تمام شده و ادامۀ آنها نیاز نبود ین شاید نوعی مادرگونگی برای واژهها و جملات باشد که شاعر را از حذف سطرهای اضافی مانع و معمولاً چراسازی مخاطب از فضای اصلی و سیر کلی شعر را حادث میشود.
برخلاف زبان اصلی سرایش کردبچه، ما در شعرها هر از گاهی دخالت حجم سرایی را هم میدیدم؛ زبانی که کلاً پیکره و شالودهاش با شعر گفتار و موج نو فرق میکند. احتمالاً نقدهای زیادی روی این کتاب نوشته شود؛.بعضی تلخ و بعضی شیرین. تلخ آن را باید به جان خرید چون نشان میدهد که این کتاب ارزش اندیشیدن داشته است و اگر از حق نگذریم کتاب کلاغمرگی جز کتابهای خوب این دورۀ انتشارات فصل پنجم بود که مثل خیلی از آثار، نقد سکوت بر آن حاکم نشد. کتابی که در این روزگار بیماری لاعلاج زبان مشترک، که میترسم روزی نوعی سرطان بدخیم شود – مثل اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 که هرکتابی را باز میکردی، انگار شعری از احمدرضا احمدی میخواندی.؛ من را بر آن داشت تا چند بار این کتاب را بخوانم .
سید میثم حسینی
از آنکه در تاریکی ایستاده است نترسید
از آنکه ترسش را
در نیمه ی تاریک صحنه پنهان کرده است
گفتگوی من، مهرداد نصرتی و ایرج باباحاجی را پیرامون بحران مخاطب، در برنامۀ نقد حال در رادیو گفتگو بشنوید.
امروز ساعت ۳۰: ۳ بعد از ظهر و ۳۰: ۱۰ شب
عشق تو
عبور ماه است از خیابان
در شب حکومت نظامی
جواد گنجعلی
هربار به تو فکر میکنم
یکی از دکمههایم شل میشود
انقراض آغوشم یک نسل به تأخیر میافتد
و چیزی به نبضم اضافه میشود
که در شعرهایم نمیگنجد
کافیست تورا به نام بخوانم
تا ببینی لکنت، عاشقانهترینِ لهجههاست
و چگونه لرزش لبهای من
دنیا را به حاشیه میبَرد
دوستت دارم
با تمام واژههایی که در گلویم گیر کردهاند
و تمام هجاهای غمگینی
که به خاطر تو شعر میشود
دوستت دارم با صدای بلند
دوستت دارم با صدای آهسته
دوستت دارم
و خواستن تو جنینیست در من
که نه سقط میشود
نه به دنیا میآید.
جمعه در نمایشگاه کتاب در کنار دوستان خواهم بود
در غرفه انتشارات فصل پنجم (راهروی ۱۶/ غرفه ۳)
با دو مجموعه (حرفی بزرگتر از دهان پنجره/ کلاغمرگی)
در نمایشگاه کتاب امسال، در کنار دوستان هستم با:
صدایم را از پرندههای مرده پس بگیر (مجموعه شعر) انتشارات دفتر شعر جوان
حرفی بزرگتر از دهان پنجره (مجموعه شعر) انتشارات فصل پنجم
کلاغمرگی (مجموعه شعر) انتشارات فصل پنجم
متون نظم (درسی، ویژۀ آزمون دکتری) انتشارات ماهان
متون نثر (درسی، ویژۀ آزمون دکتری) انتشارات ماهان
بلاغت (درسی، ویژۀ آزمون دکتری) انتشارات ماهان